Wednesday, July 28, 2010

Kami berjaya jejak kaki di PUNCAK GUNUNG KINABALU

Low's Peak adalah puncak tertinggi (4095.2 meter) Gunung Kinabalu. Saya sebelah kiri, Nordin di tengah dan Kamarul Zaman di kanan pegang tali. Kami berada di puncak tiga minit sahaja. Cuaca sangat sejuk dan angin kencang.

Syukur, rancangan bermula tahun lepas dan latihan lasak selama empat bulan akhirnya menjadi kenyataan. Pada 27 Julai 2010, jam 7.14 pagi saya, Kamarul Zaman dan Nordin menghadapi berbagai rintangan berjaya bergambar di puncak. Shakri, Kamaludin, Ramli, Syed Adnan dan Suhaimi sampai lebih awal. Walaupun petang semalam hujan tetapi kami sangat bernasib baik boleh sampai. Cuaca sangat sejuk dan kabus tebal tetap dirempuh juga.

Sangat mencabar, hanya semangat yang memujuk kaki agar terus melangkah. Bukan mudah rupanya, nasib baik banyak latihan. Nordin dan Kamarul Zaman masih kelihatan tabah. Kami berjalan dalam kabus awal pagi.

Perjalanan mendaki pada 26/7/2010 dari Timpohon bermula 9.00pagi. Pada mulanya kami berlepas serentak, tetapi akhirnya berpecah tiga mengikut kelajuan. Kumpulan pertama Hj Ramli, Nordin, Shakri, Syed Adnan dan Kamaludin. Mereka sampai di Laban Rata jam 3.00ptg. Saya dan Kamarul Zaman mula tercicir di km3. Kami tidak mampu mengikut rentak mereka. Waktu ini tak boleh serious sangat, kena bertegur sapa dan borak-borak sikit tapi jangan lebih2 sebab berborak juga membebaskan tenaga. Kini kami berasa berada dikalangan mat salleh tapi masih ada orang Malaysia. Sewaktu rehat kami berborak dengan sekumpulan amoiJB.

Tidak dapat digambarkan betapa mencabarnya perjalanan sejauh 6 km itu. Lebih kurang 200 meter sebelum sampai ke Laban Rata hujan turun. Bukan main sejuk, kami cepat-cepat pakai baju hujan. Rakan kami Zul dan Ahmad mengekori di belakang. Mereka memanjat dalam hujan yang sangat mencabar. Mereka sampai 6ptg.

27/7/2010 jam, 2.30pagi, kami lapan orang memulakan perjalanan ke puncak sejauh 2.7km. Nampak dekat sahaja tetapi sentiasa mendaki. Cuaca ketika itu sangat sejuk. Ikutkan hati nak pusing belakang aja tetapi tak sampai hati kepada Nordin dan Kamarul Zaman. Kami berjalan melawan graviti, melawan sejuk melampau dan lapar. Rupa-rupanya Nordin dan Kamarul Zaman juga hampir tewas tetapi malu hati kepada saya, maka langkahkan juga. Jarak 200 meter terakhir macam mustahil boleh sampai. Angin sejuk semakin kuat menyebabkan kami terpaksa berlindung sebentar balik batu.

Semangat berpasukan sahaja yang mendorong kami terus memanjat ke atas.

Saya akan hurai lagi topik ini bila sampai ke rumah. Kini saya singgah sebentar di bandar Kota Kinabalu sementara menunggu waktu berlepas pulang jam 7.15 malam.

1. tak sabar nak tengok gambar.......

2. Tahniah kepada Rombongan Pendaki dari PPD Pekan, yang diketuai oleh Timbalan Pengarah Pelajaran Pahang.

3. mcm naik gunung everest dah gaya nye... huhuh~

4. tak nampak mukalah pulak.. macam pakai burqa :) .... camnerlah yek jurugambar utusan hari tuh daki gunung kinabalu 111 kali selama 111 hari.

5. Alhamdulillah dan Tahniah dari saya sekeluarga

6. Terima kasih penghargaan dan tahniah anda semua.
    Program ini bermula dari angan2/cita2 sebab nak ikut jejak orang yang berjaya. Lepas itu buat mesyuarat perancangan. Seterusnya ambil langkah kutip yuran, bayar booking kpd penguasa T Negara Kinabalu. Beli tiket k terbang. Kerja ini kami lakukan hujung tahun lepas. Lepas itu hubungi Pusat Koko JPN Sabah utk batuan tempat tinggal dan pengkutan. Lepas itu berlatih lasak untuk stemina. Kami selalu mendaki Bukit Pelindung hampir tiap-tiap minggu. Kami adakan kursus Physical and Brain Challenge. Ramai staff ppd yang ikut serta. Ini semua berjalan lancar kerana setiap ahli memainkan peranan masing2. Inilah antara aktiviti yang berharga dalam hidup saya. Seronok bersama rakan2 staf ppd Pekan.