Tuesday, March 9, 2010

Guru sains perlu laksanakan eksprimen dan guru matematik perlu laksanakan discovery method agar pembelajaran lebih menarik

Assalamulaikum dan salam sejahtera.
Pagi ini 10 Mac 2010,8.30pagi, saya diberi peluang bercakap kepada guru sains dan matematik sekolah rendah dan menengah daerah Pekan seramai 60 orang di Dewan syarahan bangunan UMNO Pekan.

Mula-mula sekali saya ucapkan tahniah kepada guru yang sanggup datang walaupun tiada tuntutan perjalanan. Demi ilmu anda semua datang juga, tahniah sekali lagi. Malam tadi saya sempat merayau mencari maklumat tentang Petrosains, dapatlah modal nak bercakap hari ini. Modal sendiripun ada jadi saya cukup bersedia. Program ini dinamakan Teacher's Session anjuran Petrosains (anak syarikat Petronas). Ini adalah peluang keemasan kepada guru di daerah Pekan. Program ini dikendalikan oleh pasukan Petrosains dalam rangka memromosikan aktiviti hand's on tentang penerokaan sains.

Saya diberi peluang bercakap sebagai pembuka bicara kepada guru-guru. Saya sangat gembira dapat bercakap kepada guru kerana saya mahu kongsikan pengalaman sendiri sebagai murid dan guru sains. Saya lihat kebanyakan guru yang hadir masih muda, tentu banyak ilmu dan teknik pengajaran yang mereka perlu dalami lagi. Macam biasalah, saya bercakap berdasarkan apa yang saya alami. Sewaktu darjah tiga, cikgu Ishak menerangkan bahawa bumi kita berbentuk sfera, macam bola dan berputar. Saya tidak percaya, tidak masuk akal. Cikgu kata kalau kita tengok ke tengah laut, mula nampak asap, lepas itu nampak serombong dan akhirnya nampak kapal. Masih tidak percaya sebab saya betul-betul katak di bawah tempurung. Duduk di kampung Pesagi, jauh dari laut, tidak pernah tengok laut. Sewaktu ujian cikgu kemukakan soalan "Bumi kita macam bola atau rata?". Tentulah saya pilih bola. Cikgu gembira kerana saya telah percaya. Saya beritahu cikgu,"saya hendak markah saja, tapi masih percaya bumi ini rata macam tikar". Kasihan cikgu Ishak terpaksa berhadapan dengan budak yang keras kepala ini. Dua minggu kemudian cikgu bawa model bumi yang boleh berpusing. Cikgu juga bawa lampu picit. Apa lagi, kami berkerumun keliling meja. cikgu pula sibuk menerangkan kejadian siang dan malam sambil menyuluh dan memusing glob itu. Sejak itu barulah saya percaya. Itu baru satu cerita di sekolah rendah. Semasa di sekolah menengah saya teringatkan pengajaran cikgu Zainal. Beliau sentiasa buat demonstrasi mengumpulkan gas hidrogen dan gas oksigen. Cikgu juga menunjukkan kesan tindakbalas kalium bila dilemparkan ke dalam air. Sewaktu di tingkatan enam, kami sentaisa masuk makmal fizik lakukan eksprimen. Di makmal kimia kami selalu melakukan titratan campuran bahan kimia. Itu semua adalah pembelajaran yang menyeronokkan. Anak saya sewaktu darjah enam, ajak saya tengok benih kacang yang ditanamnya. Saya ikutkan kehendaknya, jenguk tiap-tiap hari, selepas seminggu baru nampak daun mula keluar. Anak saya seronok belajar sains dengan cikgu Budin di SK Paya Pasir. Cikgu Zubir kata sangat sukar memahamkan budak darjah enam tenatang kesan daya terhadap pergerakan. Saya ambil peluang itu buat eksprimen gunakan kasut roda mainan anak saya, gunakan getah gelang yang disambunmg. Gunakan kaki meja sebagai sangga. Tarikkan getah kebelakang bersama kasut roda kemudian lepas, macam main lastik burung. Kasut meluru ke hadapan. Lepas itu ulangi dengan mengenakan dua helai getah dan tarik ke belakang pada jarak yang sama. Lepas, kasut bergerak lebih laju. Budak-budak darjah enam termasuk anak saya Shahmi sangat seronok. Mereka nampak sendiri bila daya ditambah, pergerakan makin laju, cepat sampai dan bergerak makin jauh. Eksprimen beberapa minit sahaja berjaya membina kefahaman. Ada banyak lagi contoh yang saya terangkan.

Yang penting disini ialah guru mesti mengajar gunakan kaedah tunjuk cara, beri peluang kepada murid melakukan sendiri ujikaji. Kita kena tarik minat mereka meneroka. Terima kasih Petronas dan UMNO Pekan. Cukuplah takat ini dulu. Kita berjuang untuk memajukan anak bangsa.

No comments:

Post a Comment