Monday, March 8, 2010

Laporan Nordin Jais tentang perjalanan aktiviti Sabtu 6 Mac 2010

Saya bukan superman, saya tidak boleh kerja seorang. Kalau nak berjaya mesti gerakkan jentera. Beri tugas kepada pegawai. Sabtu 6 Mac 2010, saya ada hal sendiri di Cyberjaya. Oleh itu saya serahkan tugas memantau perjalanan PROLIT BM, A in ENGLISH dan FASI MATEMATIK kepada lima orang pegawai iaitu Zailani TPPD, Nordin, Dalijatonseha, Norrosda dan Sh Kasimi. Berikut saya siarkan laporan yang dihantar oleh Nordin Jais.

PEMANTAUAN PROGARAM PPD PEKAN ; 6 MAC 2010; 8.00 HINGGA 1.00 PTG
SK PERAMU JAYA, SK PULAU SERAI, SK INDERA SHAHBANDAR & SK SRI MAULANA

Jam 9.25 pagi, saya telah ke SK Peramu Jaya dan mendapati Program PROLIT telah berjalan dimana fasilitator dan guru pemulihan melaksanakan tugas sepertimana dirancang. Tuan Hj Osman (GB) ada bersama dan saya telah menanyakan tentang kehadiran dimana 67/91 telah hadir. Walaupun dalam keadaan isterinya yang terlantar di hospital, beliau masih ada ruang untuk memberi sokongan kepada program ini. Tahniah dan terima kepada Tn Hj Osman. Saya menanyakan kepada guru pemulihan SK Peramu Jaya tentang perjalanan program hari ini. Beliau menyatakan terdapat 5 pelajar yang tidak hadir pada fasa pertama telah hadir untuk fasa kedua. Keadaan ini menyukarkan beliau kerana terpaksa membuat penilaian pelajar ini untuk mengenalpasti kemahirannya. Mohd Fitri Aiman contohnya boleh membaca dengan lancar dan akan dimasukkan dalam kelas Fasilitator. Pada fasa I semua pelajar akan diuji untuk dikumpulkan mengikut tahap pencapaiannya.

Jam 10.00 pagi saya telah sampai di SK Pulau Serai. Saya terus ke kelas di tingkat satu untuk memantau sendiri program A in English untuk pelajar yang disasarkan akan mendapat A. Ain Fitriah dari SK Pekan Jaya dan Nabil dari SK Peramu Jaya diantara pelajar yang hadir dalam mereka sedang berbincang bersama guru Norshahidah dr SK Peramu Jaya jawapan pre test yang dilaksanakan untuk streaming pelajar mengikut pencapaiannya. Setiap kumpulan akan dibahagikan kepada 12 pelajar dalam satu kelas dan di kendalikan oleh guru dari setiap sekolah yang terlibat. Kemudian saya ke kantin untuk minum pagi bersama guru yang hadir. GB dan GPK ada bersama dan GPK memaklumkan kehadiran adalah 146/146 pelajar. Semua guru telah menunjukkan komitmen yang baik. Saya sempat berbual bersama salah seorang guru dan beliau ada menyatakan bahawa masih terdapat guru yang belum terdedah kepada skema peperiksaan BI. Kita boleh melaksanakan dengan mengenalpasti guru terutama guru yang mengajar pelajar tahun 6 bagi memastikan ia sampai kepada pelajar UPSR 2010. Guru yang hadir seramai 15 orang termasuk 3 Jurulatih. Dapatan dari program BI di SK Langgar, untuk Fasa II, terdapat guru dari sekolah yang mengilirkan guru untuk hadir ke program ini. Pertukaran guru ini sebenarnya memberi kesan kepada program ini kerana guru tidak dapat mengenalpasti tahap pelajar yang telah dikumpulkan mengikut tahap masing-masing. Guru yang terlibat semuanya perempuan. Tahniah kepada Pentabdir sekolah kerana dapat mengurus dengan baik. Seterusnya saya bertolak ke SK Indera Shahbandar untuk program PROLIT.

Jam 11.05 pagi saya sampai di SKISB terus memantau ke kelas program PROLIT dan didapati kehadiran Fasilitator (pelajar tingkatan enam atas SMK Ahmad) seramai 9 orang dan 38/38 pelajar termasuk 10 pelajar yang masih kemahiran rendah. Pelajar ini telah dikendalikan oleh guru pemulihan En Johari dan Pn Fauziah. Pn Fauziah menyatakan terdapat 6 pelajar yang tidak termasuk dalam program ini merayu kepadanya untuk menyertai program ini. Pelajar ini menyatakan ingin belajar bersama kakak dan abang. Antara pelajar yang terlibat ialah Ifa Nadia dan Siti Nor Jana. Pn Fauziah telah memasukkan pelajar tersebut sekiranya terdapat pelajar lain tidak hadir. Tahnidan kepada GB dan GPK kerana hadir untuk memastikan program ini berjalan lancar. Setelah saya minum air teh dan kuih bersama GB dan GPK maka saya bertolak ke SK Seri Maulana.

Jam 12.15 th saya sampai di SK Seri Maulana dan kelas Matematik telah tamat dan tidak sempat untuk saya memantau perjalanan program ini. Jumlah Fisilitator terlibat adalah seramai 8 orang (pelajar tingkatan empat SMK Ahmad) dan jumlah pelajar yang hadir seramai 43 pelajar. Pelajar telah bergerak ke dewan kerana GB akan mengadakan majlis perasmian penutupan program ini. Pengerusi Majlis ialah Cik Norzinani dan dikendalikan sepenuh dalam Bahasa Ingggeris. En Basri bin Mohd Zahiri , En Wahid (GPK Pnt), En Rosbi(GPK HEM) dan 10 orang guru turut hadir menjayakan program ini. En Basri berjanji dalam ucapannya untuk mmastikan program kecemerlangan akan terus dilaksanakan untuk memastikan jumlah straghit A mencapai target iaitu seramai 20/61 orang. Saya mencucapkan tahniah dan terima kasih kerana pihak sekolah kerana memberikan sokongan kepada program PPD dan memaklumkan sekiranya pihak sekolah ingin menggunakan khidmat fasi, bolehlah memaklumkan kepada Pn Dalijatonseha yang turut hadir di program ini.

Nampaknya pihak sekolah terutama GB telah menunjukkan keyakinan terhadap program yang dirancang oleh PPD dan telah memberikan sokongan dengan melaksanakan program dengan baik dan sanggup berkorban walaupun tiada bayaran. Tahniah Tuan dan semoga kita berjaya menterjemahkan Pendidikan Pekan Melangkah Maju.

Sumbangan Nordin Jais, 6 Mac 2010 untuk pohpalehweh.blogspot.com

No comments:

Post a Comment