Friday, March 12, 2010

Ulasan cikgu Shamdzul bin Ahmad selaku Guru Penyelaras PROLIT BM

Laporan PROLIT Fasa 1 dan 2.
Pusat di SK Chini 3&5. (SK CHINI 3&5, SK CHINI 1&4, SK CHINI 2 dan SK TASIK CHINI)
Bilangan murid 42 orang.
Fasilitator Fasa 1 seramai 11 orang dari SMK Ahmad.
Fasilitator Fasa 2 seramai 20 orang dari SMK Chini.

Idea PROLIT yang diilhamkan oleh PPD Pekan adalah satu transformasi dalam teknik pembelajaran luar waktu sekolah yang selama ini landasannya berteraskan kepada guru sahaja. Perubahan tenaga pengajar daripada guru kepada kakak dan abang dari tingkatan enam benar-benar merubah mood belajar calon-calon UPSR ini kerana dilihat calon lebih berani mengemukakan idea-idea, berkebolehan memindahkan idea dalam bentuk ayat dan lebih proaktif.

Tenaga fasilitator yang ramai benar-benar membantu kerana seorang fasilitator hanya fokus kepada 4 dan 5 orang calon sahaja, berbanding kelas tambahan di mana seorang guru memberi tumpuan kepada 25 hingga 30 orang calon. Bimbingan dari fasilitator berjaya menyampaikan teknik menjawa soalan BM lebih berkesan.

Diharapkan program diteruskan oleh pihak guru sekolah dijalankan agar teknik yang dipelajari calon dilatihtubikan sehingga mereka menduduki UPSR sebenar. Semuga atas usaha ini, pencapaian BM daerah Pekan akan meningkat dan secara tidak langsung membantu peningkatan pencapaian mata pelajaran lain.

Laporan disedia oleh SHAMDZUL BIN AHMAD.

No comments:

Post a Comment