Monday, May 17, 2010

Hari Guru dan Seminar Tingkatan Enam

Lima hari tidak jenguk Pekan, terasa sangat rindu. Tempoh itu saya terlibat dengan perayaan Hari Guru Peringkat Kebangsaan di Kuantan. Banyak sekali pelajaran dan pesanan yang saya dapat tangkap. Dari ucapan TPM hinggalah hujah ahli panel forum Hari Guru di Shahputera. Seronok betul dapat jumpa rakan guru yang telah lama bersara antaranya ialah Tuan Haji Shahruddin bin Shamsudin. Saya jumpa di masjid negeri selepas majlis solat hajat. Kami berbual panjang.

Kesimpulan yang saya dapat dan tekadkan ialah mahu ikut serta menjayakan agenda pendidikan yang berkuali. Ertinya saya perlu gembelingkan tenaga bergerak dalam pasukan yang besar. Kerja seorang PPD ialah mempengaruhi pemimpin sekolah dan mengajak mereka bekerja. Itulah yang saya mahu teruskan.

Saya terus menghubungi cikgu Hassan Mutalib, nak dapatkan laporan lisan tentang Seminar Tingkatan Enam daerah Pekan yang berjalan dari 13 hingga 15 Mei di SMK Ahmad. Saya minta Nordin mewakili saya memantau perjalanan seminar itu. Dulu guru SMKTA yang anjurkan seminar, kini guru SMK Ahmad pula. Tahniah dan terima kasih cikgu. Kita mahu keempat-empat sekolah di Pekan akan dapat top four Pahang dalam STPM tahun 2010 ini.

Saya terima banyak sekali SMS ucap selamat Hari Guru. Antara yang menyentuh hati kecil saya seperti berikut;


  1. "Kepalang menjadi guru, sebutir pasir dijadikan intan, seketul batu dijadikan berlian, sekelas murid dijadikan insan, seikhlas janji tetap ditunaikan. Kerana mu Tuhan bekorban.. semuga menjadi guru cemerlang". Selamat hari guru 2010. .... 01xx8vv121

  2. Assalamualaikum, selamat hari guru. Cikgu ikhlas murid jelas, cikgu culas murid malas, cikgu garang murid berang, cikgu baik murid sayang, cikgu temberang murid tembelang, cikgu kreatif murid kritis. Cikgu sejati umpama lampu niun bersinar dan menyinar. TERIMA KASIH CIKGU. .... Ustaz Aziz

  3. Apa erti sebenar CIKGU? C: Cantik budinya. I: Inovatif. K: Kreatif G: Garang semangatnya. U: Unggul ilmunya.. Selamat Hari Guru cikgu. Guru pembina negara bangsa. Terima kasih cikgu .... 012958bj29

  4. Bad TEACHER complains, Good TEACHER explains, Better TEACHER demondtrates, Great TEACHER inspires... HAPPY TEACHER'S DAY .... Mokhtar ABS

Pagi ini, sewaktu sampai di pejabat saya terus diiring masuk ke dewan seminar. Semua pegawai dan staf sedang menunggu saya. Rupa-rupanya staf sokongan telah merancang untuk merainkan kami, mereka mengadakan majlis hari guru. Hebat juga. Hamdan baca sajak, ada kumpulan berbalas pantun. Waktu makan, Yusuf pula menyanyi. Inilah kali pertama saya dalam masa tiga tahun saya mengikuti perayaan hari guru di pejabat. Tahniah kepada staf yang sibuk menjayakan majlis ini. Akhir sekali kami makan ramai-ramai. Selepas jam 5.30ptg saya tumpang semangkuk, dapat menyanyi ikut karaoke. Meriah juga hari guru tahun depan.

No comments:

Post a Comment