Monday, May 3, 2010

Dapat Semangat Baru Sewaktu Mendaki Bukit Pelindung

2 Mei, 8.45pagi.

Latihan pagi ini secara sendiri-sendiri. Hj Ramli dan Ahmad bersama keluarga telah memanjat awal. Saya memulakan langkah sendirian. Tiba-tiba seorang pendaki memberi salam kepada saya, beliau bersama anak-anaknya, suaminya cikgu Sakri naik basikal. Seorang daripada anaknya baru darjah lima, kelihatan sangat cergas sambil membawa kamera besar. Rupanya itulah budak SK Seri Biram yang telah berjaya mendaki Gunung Kinabalu pada bulan Mac yang lalu. Ibunya bernama Rosmah mengajar di SK Pasir Panjang. Rupanya ramai orang Pekan yang meminati Bukit Pelindung. Saya sempat bergambar dengan adik Nor Aziman. Sambil mendaki kami berbual, tetapi saya rasa tercungap-cungap bersaing mengikut rentak keluarga cikgu Rosmah.

Tak sangka berselisih dengan cikgu Faudzi (GB SK Beserah), dia adalah peminat Bukit Pelindung. Sampai separuh jalan berjumpa pula dengan cikgu Ahmat (GB SK Sg Soi) sedang menunggang basikal menurun bukit. Seperti dihajati, saya bertemu Pakcik Kaki Ayam, kami saling bertegur sapa. Saya tidak melepaskan peluang berkenalan, namanya Wong kelihatan sangat gagah walaupun telah menjangkau 65 tahun. Adik Aziman merakam gambar kami berdua. Saya bersemangat bila berselisih dengan orang warga emas yang kelihatan bersungguh-sungguh.

Saya sempat melihat tong sampah, memang semuanya bersih. Memang pihak JHP telah mengutipnya, terima kasih. Saya harap peminat Bukit Pelindung sama-sama jaga kebersihan.
Bila sampai di puncak berjumpa pula dengan sekumpulan pelajar UIAM. Kumpulan ini memang kaki memanjat bukit. Mereka telah berjaya mendaki Gunung Tahan. Kami bergambar lagi.
Sewaktu turun berjumpa dengan Pak Alang (SKM Datok Mahmud Mat). Kami turun sambil berbual. Kali ini berselisih dengan seorang pendaki tua yang unik. Beliau mendaki sambil menatap buku. Beliau buat dua kerja dalam satu masa. Hebat betul pakcik ini. Seketika selepas itu bertemu pula dengan pendaki vetren, kami berbual-bual. Beliau ialah cikgu Tan telah berumur 70 tahun. Beliau pernah mengajar Pak Alang di SK Ubai. Cikgu Tan naik BP ini hampir setiap hari. Mukanya kelihatan senyum aja, tidak seperti saya yang kelihatan sangat letih. Cikgu Tan kata ini adalah pendakian kali kedua pagi ini. Saya jadikan mereka penguat semangat saya.

Sewaktu membelok keluar, saya berselisih dengan Nordin bersama kelurganya. Beliau mahu mendaki bersama dua orang anaknya Syamimi dan Adriana.

Sungguh seronok, jumpa ramai kawan lama dan kenalan baru. Kami dapat bertegur sapa dengan pendaki lain. Ini adalah tempat yang baik bertegur sapa dengan pendaki dari berbagai kaum. Elok benar tempat ini dipelihara. Cadangan kursus Physical & Brain Challenge ditangguhkan kepada 9 Mei (Ahad depan). BP adalah tempat kita membina kekuatan semangat dan fizikal. Di sini juga kita akan berjumpa ramai kenalan baru. Jumpa lagi 9 Mei 2010.

Apakah relevenya cerita mendaki bukit ini dengan usaha memajukan pendidikan daerah Pekan? Saya bukakan persoalan ini untuk difikirkan bersama, apakah komen anda?

No comments:

Post a Comment