Friday, April 30, 2010

SMK Dato'Mahmud Mat

Beberapa minggu yang lalu hingga pagi ini saya banyak memberi perhatian kepada SMK Dato' Mahmud Mat (kami panggil Sekolah Datok). Semua tahu Sekolah Datok tiba-tiba sahaja heboh seluruh pelusuk, berita hangat dalam akhbar. Akhirnya selepas berbalah kerana anak, semua kembali reda, beberapa masalah berjaya diselesaikan. Saya mengucapkan terima kasih banyak kepada Tuan Yahaya Othman, Ketua Polis Daerah Pekan yang turut sama mendamaikan ibubapa dan murid-murid. Sebenarnya peristiwa itu ada hikmahnya. Saya ditanya oleh pemberita apakah tindakan PPD terhadap Sekolah Datok? Jawapan saya mudah sahaja. Saya mahu pihak pengurusan sekolah mengemaskan lagi pengurusan hal ehwal murid dan memantapkan urusan pengajaran dan pembelajaran. Ini merupakan janji PPD, mesti buat tindak ikut segera.

Tindakan pertama:
Saya telah mendapatkan contoh buku kawalan kelas daripada SMK Ahmad Pekan, SMK Abu Bakar Temerloh(ABS) dan SMK Air Putih Kuantan. Saya berikan kepada encik Mohd Amin, GPK HEM untuk rujukan. Saya percaya mereka telah nampak contoh yang patut diikuti. Pihak sekolah menerima baik dan telah mula melaksanakan ke semua kelas. Saya akan pantau lagi dua minggu lagi. Menurut encik Chim Siew Wai, penggunaan buku ini sangat berkesan, semua pihak telah beri kerjasama. Terima kasih encik Chim. Buku ABS pula saya daripada cikgu Sokeh (GPK Koko) dan cikgu Azhar. Cikgu ABS sentiasa beri kerjasama kepada saya. Lihat contoh yang baik lebih mudah meyakinkan dan boleh ikut terus. Saya harap pihak sekolah bertindak segera!

Tindakan kedua:
Pada hari Selasa, 27 April 2010, pasukan PPD Pekan seramai 13 orang ahli melakukan pemantauan ke sekolah ini. Saya menghuraikan analisis audit akademik. Aspek yang saya bahaskan ialah pemeriksaan buku latihan murid oleh guru dan semakan pentadbir terhadap buku latihan murid (semakan pentadbir bertujuan untuk melihat/mengawal hasil kerja guru). Analisis yang disampaikan berdasarkan dapatan yang dikemukan pada 20 April 2010 yang lalu yang bertajuk Punca Defisit Pembelajaran. Saya menggunakan kaedah rajah ranting dan kiraan seperti berikut;





Sebelum pulang saya hadiahkan sebuah buku Watak Pendidik kepada Tuan Haji Aidun. Mungkin boleh ambil idea dalam buku ini untuk mempengaruhi guru.



No comments:

Post a Comment