Friday, April 23, 2010

Ziarah Guru Besar baru

23 April 2010, 11.25pagi.

06 SK Serandu

Guru Besar baru dah bertugas hampir sebulan tetapi saya masih belum jumpa, beliau ialah ustaz Shafie. Sebelum ini GB di SK Kuala Penor. Sayang tak dapat jumpa sebab GB ada tugas di sekolah lamanya. Saya dilayan oleh GPK. Saya dibawa menjenguk bilik PSS. Habis semua dokumen saya lihat. Memang kemas dan lengkap. Tinggal lagi rekod penggunaan PSS hanya beberapa kali sahaja direkodkan. Saya nasihatkan GPK agar mengingatkan guru menulis dalam buku rekod penggunaan PSS, ini adalah penyumbang kepada taraf empat bintang. Saya mahu sekolah kekalkan tahap empat bintang itu. Saya melihat satu contoh buku NILAM seorang murid, memang banyak buku yang dibacanya. Tahniah!

Saya bertanya GPK adakah sekolah melaksanakan program DEAR pada waktu pagi? GPK dengan pantas mengatakan ada malah ada buat inovasi. Hebat betul. Saya minta laporan bergambar dan hantar guna email yahya104@gmail.com.

Selepas itu saya memeriksa fail guru ganti dan buku kedatangan. Terurus dengan baik.

Saya tanya ada budak darjah enam tak pandai membaca?
GPK kata tiada.
Akhir sekali saya minta GPK terangkan keputusan P1.
Saya lihat pencapaian yang terbaik di kalangan enam buah sekolah yang telah dilawati dalam siri lawatan mengejut fasa dua ke sekolah.
Sebelum keluar sekolah, GB pula memberi salam. Kami berbual-bual. Saya tidak tanya soalan yang berat. Soalan saya mudah sahaja.
"Apakah beza antara sekolah lama dengan sekolah sekarang?"
Termenung sekejap ustaz Shafie, saya tahu dia tidak mahu menyinggung perasaan kami dan agaknya mahu mencari jawapan yang terbaik.
"TOV sekolah ini lebih baik dari sekolah lama saya."
Saya menambah, "Awak dapat kebun durian yang cantik dan jenis baka baik."
Saya lihat GPK tersenyum dan GB menganggukkan kepala.

Itulah rakaman lawatan selama 30 minit ke SK Serandu

No comments:

Post a Comment