Monday, April 19, 2010

Melawat SK Ubai dan SK Tanah Putih

04
8.30pagi, 19 April 2010 di SK Ubai.



Saya mengajak puan Zalaha, GB dan encik Idham, GPK melawat PSS. Tahun lepas PSS dapat 3 bintang. Tahun ini saya mahu mereka berusaha untuk dapatkan 4 bintang. Saya lihat carta organisai lengkap, rekod penggunan PSS direkod dengan kemas. Rekod pinjaman buku juga lengkap. Saya meminta rekod NILAM, juga baik. OK nampak ada perubahan. Saya cadangkan sekolah wujudkan sekuang2nya satu perpustakaan keluarga di rumah. Ini adalah langkah pertama untuk melibatkan ibu bapa terlibat secara aktif dengan aktiviti membaca.

Saya bertanyakan fasal aktiviti membaca waktu pagi? GB mengatakan ada melaksanakan aktiviti membaca dua kali seminggu. Puan Zalaha kata program membaca belum mantap lagi seperti SK Sentosa, Maran. Beliau kata mahu lengkapkan rekod bacaan ikut kumpulan. Guru pula dikehendaki menyoal murid tentang apa yang dibaca.

Buku ulangkaji BI dan Sains yang dibekalkan oleh PPD. Saya mahu mempastikan adakah subsidi yang PPD bekalkan itu sampai kepada murid-murid? Adakah ianya berfaedah kepada mereka? Saya lihat banyak ruang dalam buku itu telah dijawab dan disemak oleh guru. Ada terdapat tanda tangan dan cop Guru Besar. Tahniah GB dan guru.

Saya juga bertanya GB tentang prestasi murid tahun enam? Beliau mengatakan ada seorang murid bila baca ayat kedua lupa ayat pertama. Sementara 22 orang yang lain semuanya boleh memahami apa yang dibaca. Saya lihat pencapaian mata pelajaran Sains dalam ujian P1 paling baik iaitu 91.3%. Saya harap GPS SK Ubai boleh mencapai 1.65 dan peratus 96%.

05
9.30pagi, 19 April 2010 di SK Tanah Putih.

Kali ini saya bertanya jaga ada ke tidak murid dan guru berhimpun membaca buku pada waktu pagi? Jaga mengatakan ada. Ada dua kumpulan semuanya. Darjah satu hingga tiga dekat bangunan dan yang lain di tapak perhimpunan.

Saya mahu melihat PSS. GPK mengiringi saya melawat PSS. Saya nampak seorang guru sedang sibuk menyusun atur. Saya minta guru itu meneruskan kerjanya dan saya berjanji akan datang lagi dua minggu dari sekarang untuk melihat PSS.

Saya melawat kelas darjah enam. Saya mahu melihat buku ulangkaji BI dan Sains yang dibekalkan oleh PPD. Saya nampak puan Noraini membawa buku-buku tersebut, nampak telah disemak. OK bagus. Akhir sekali saya memberi nasihat kepada murid kelas 6 Arif tentang petua nak dapat keputusan cemerlang. Pertama mesti amalkan prinsip JSB bermaksud jawab sampai betul. Kedua mesti amalkan prinsip Willing to change and consistency. Saya huraikan contoh2nya sekali. Saya tidak tahu adakah akan melekat dalam kepala mereka.

Encik Azizan GB, mengajak saya ke kantin. Oklah saya penuhi pelawaan beliau.

Akhir sekali saya mahu guru2 SK Tanah Putih mengupas buku Watak Pendidik sesuai dengan arahan KPM menjadikan membaca buku sebagai ganti kursus.

No comments:

Post a Comment