Thursday, April 8, 2010

Adakah sekolah telah laksanakan apa yang saya ilhamkan?

Telah banyak saya bercakap tentang hala tuju serta misi untuk Pendidikan Pekan Melangkah Maju. Kini saya mahu mengetahui adakah telah diterjemah oleh sekolah? Mulai sekarang saya mahu lihat sendiri di sekolah.

9 April 2010, 9.00 pagi
SK Seri Makmur
Saya melawat secara mengejut. Mula masuk dah nampak banyak timbunan buku bacaan dalam beberapa buah tong. Di sebelahnya terdapat berpuluh-puluh buah tikar bergulung disusun elok dalam satu rak. Beberapa saat kemudian Haji Raman, GB dan cikgu Jamaludidn GPK dari kantin mendekati saya. Tidak lama kemudian En Omar, Pengerusi PIBG dan En Zul Naib Pengerusi sampai.

Saya ingin tahu apakah usaha sekolah menerap Budaya Membaca?
GB menerangkan ada dijalankan perhimpunan membaca pagi dua kali seminggu Selasa dan Rabu. Murid duduk atas tikar ikut kumpulan diawasi oleh guru. Tikar dan buku dibeli oleh PIBG. Saya namapak memang ada buktinya. Saya minta GB hantar beberapa keping gambar kepada saya.

Saya ingin tahu apakah usaha sekolah untuk meningkatkan pencapaian murid?
GB mengatakan ada kelas malam 3 kali seminggu untuk darjah empat, lima dan enam untuk menyiapkan kerja rumah dan kelas ulangkaji. Kelas ini turut dibantu oleh dua orang ahli PIBG. Ini satu usaha hebat. Saya masih tak pasti 100%, untuk kepastian saya mesti jenguk sekali sekala.

Saya ingin tahu adakah sekolah telah gunakan buku ulangkaji yang dibekalkan oleh PPD untuk murid tahun enam? PPD telah belanjakan hampir rm24,000 membeli buku2 tersebut. Saya mahu pastikan faedahnya sampai kepada murid. GPK kata telah diedar kepada murid dan sedang digunakan.

Saya mahu tahu apakah usaha menjulang PSS 4 Bintang?

GB mengatakan usaha sedang dilakukan dengan giatnya. Saya mencadangkan agar diwujudkan rangkaian perpustakaan keluarga di rumah. Saya mahu PIBG dan sekolah memilih lima buah rumah untuk dijadikan perpustakaan. Saya sangat berpuas hati dengan tindakan pihak sekolah dan PIBG SK Seri Makmur.



10.00pagi, 9 April 2010

SK Belimbing


Penerapan Budaya Membaca?
GB menunjukkan bukti rekod perhimpunan membaca dua kali seminggu. Ada rekod bertulis tentang bacaan. Saya sangat berpuas hati.
Buku ulangkaji yang dibekalkan oleh PPD?
Saya menyemak buku, murid telah menjawab, guru telah memeriksa buku Bahasa Inggeris dan Sains. Saya sangat berpuas hati.
PSS 4 Bintang?
Saya melawat PSS. Nampak baru siap dicat. Saya mahu segerakan operasi. Saya mahu memantau lagi.






11.40pagi, 9 April 2010

SK Lepar
GPK mengatakan PSS sedang diupgraed. Tahun lepas 3 bintang. Perhimpunan senyap berjalan dua kali seminggu hari Selasa dan Rabu.GPK ada semak buku kerja yang dibekal oleh PPD. GPK kata guru semak buku. GB mengatakan suasana tahun ini lebih meriah atas peranan yang dimainkan oleh cikgu Saadah bt Bilal, sangat dedikasi. Pencapaian Sains masih 52%.

Saya sangat berpuas hati, nampak banyak bukti sekolah sedang giat melaksanakan usaha budaya membaca dan peningkatan prestasi UPSR 2010.

No comments:

Post a Comment