Monday, April 19, 2010

Punca Defisit Pembelajaran

Ini adalah satu isu paling penting untuk renungan kita sebagai pemimpin pendidikan dan guru.

Saya menerima satu salinan laporan audit akademik JPNP. Laporan lawatan 21 orang pegawai ke sebuah sekolah besar di daerah yang jauh dari daerah Pekan. Saya baca dari mula hingga akhir. Sekolah ini mengalami kemerosotan dalam peperiksaan awam. Itulah sebabnya diserang.
Saya harian mengapa PPD Pekan sahaja yang terima salinan laporan itu? Bagus juga, boleh saya buat analisis. Hasil cerkainan saya adalah seperti berikut;
  1. Daripada 16 pemerhatian terhadap semakan buku latihan, pentadbir hanya menyemak DUA kelas sahaja. Selebihnya sebanyak EMPAT BELAS kelas tiada bukti semakan oleh pentadbir. Pengetua/ Guru Besar daerah Pekan ambil iktibar perkara ini. Jika masih belum ada tindakan, mesti berubah, lakukan segera. Buat jadual dan beri tugas ini kepada GPK juga.
  2. Daripada 16 pemerhatian terhadap pemeriksaan buku latihan oleh guru mata pelajaran, hanya EMPAT orang guru sahaja yang memeriksa secara teliti termasuk memberi komen dan pembetulan. Selebihnya DUA BELAS lagi memeriksa secara tidak teliti. Pengetua/ Guru Besar daerah Pekan sila ingatkan guru/ nasihatkan guru agar memeriksa dengan teliti, pastikan guru menerap sikap buat pembetulan bagi jawapan yang salah. Kita pendidik Pekan mesti peka kepada nasihat PM kita, "Elakkan kerja lebih kurang, lakukan kerja dengan teliti." Hayati nasihat ini.
  3. Pemantau mendapati Buku Kawalan Kelas tidak direkodkan secara konsisten. Pentadbir di juga tidak pernah menyemak. Pengetua/ Guru Besar daerah Pekan sila tengok buku itu di sekolah anda, ada? tiada? tidak disemak? Jika masih belum memuaskan sila beri perhatian yang utama.

Jika kita boleh laksanakan tiga tugas ini secara berkesan dan berterusan, kita boleh mengelakkan defisit pembelajaran anak didik kita. Malah sekolah kita akan maju. Bukan susah sangat.

No comments:

Post a Comment